Herný priemysel si z lootboxov stavia pascu. Na jednej strane je to overený systém zarábania, ktorý umožňuje vývojarom vyrábať viac lepších hier – a hráčom hrať hry lacnejšie alebo rovno zadarmo. Ale lootboxy majú aj temnú stranu.

 

Lootboxy môžeme vnímať aj ako hazard – navyše neregulovaný zvláštnymi zákonmi a prístupný deťom. Stačí, aby bežná videohra obsahovala mikrotransakcie. Lootboxy sa teda nemusia kupovať iba za herné meny (ktoré stoja hráčov iba čas a úsilie), ale aj za ozajstné peniaze. Najbližšia forma hazardu je kombinácia lootboxy + mikrotransakcie + možnosť posúvať herné itemy iným hráčom. Vtedy by sme už mali spozornieť. Nikdy neviete, či v lootboxe nenájdete nejaký legendárny poklad. V tomto bode sa videohra blíži hazardnej hre. V extrémnom prípade sa systém lootboxov blíži k nechvalne preslávenému módu Pay to win (áno, je z toho vinená najmä firma EA, ktorá býva často označovaná za najchamtivejšieho vydavateľa na trhu).

Samozrejme, rôzne názory majú vývojarí, hráči a regulátori (štát). Bežné počítačové hry a hazardné hry sa začínajú prelínať. Vo veľkých RPGčkách bežne nájdete ako minihru hazardnú hru (trebárs v Zaklínačovi, vo Falloute, v GTA, v Mass Effecte..). Ale zaujímavé je, že aj kasínové hry na internete sa na oplátku “gamifikujú” a využíjavú prvky videohier – achievementy, rebríčky, virtuálne meny. Do oboch prúdov zábavy masovo vstupuje AI.

 

Že nejde len o nejakú drobnosť z redditu svedčí aj to, že problému sa venujú aj veľké seriózne médiá. Mikrotransakcie a lootboxy majú vo videohrách budúcnosť. Ako zdroj príjmov – a ako prostriedok k zvýšeniu angažovanosti hráčov. Jednoducho: nie malý počet hráčov považuje lootboxy za neetické, alebo minimálne problematické.

 

Zhrňme si problém lootboxov:

  1. Náhodné odmeny pripomínajú výherné automaty.
  2. Vzrušenie z otvárania lootboxu môže viesť k tomu, že niekto na ne minie neúmerne veľa peňazí – viac ako si možno hráč môže dovoliť.
  3. Hry sú prístupné deťom a mladistvým, čím si môžu vytvoriť návyk na hazard v budúcnosti.
  4. Psychologické triky pri otváraní lootboxu vedú k nutkavým ďalším nákupom.
  5. Šanca na veľkú výhru je veľmi malá – a nikto netuší ako veľká vlastne je.
  6. Bežné hry nepodliehajú zákonom ako hazardné hry. Regulátor teda nekontroluje, či do algoritmov nevstupujú nejaké nekalé praktiky.
  7. Kombinácia s hernými menami môže spôsobiť, že sa vám horšie sledujú ozajstné financie.
  8. Lootboxy môžu narušiť férovosť hry, keď hráč, ktorý investuje, získa výhodu nad tým, ktorý hrá hrú free-to-play (ak lootboxy neobsahujú iba estetické prvky ako skiny).

Od Admin