350 kilometrov s BMW X3 xDrive 20d
Vďaka autopožičovni AVIS som mal možnosť počas víkendu jazdiť BMW X3 xDrive 20d. Toto nie celkom kompaktné SUV na mňa skutočne zapôsobilo a poukázalo na fakt, ako výrazne sa model X3 za dobu svojej existencie posunul vpred. BMW X3 je vozidlo, ktoré na našich cestách zdanlivo nevídame tak často ako model X5 alebo konkurenčné Audi […]
Vďaka autopožičovni AVIS som mal možnosť počas víkendu jazdiť BMW X3 xDrive 20d. Toto nie celkom kompaktné SUV na mňa skutočne zapôsobilo a poukázalo na fakt, ako výrazne sa model X3 za dobu svojej existencie posunul vpred.
BMW X3 je vozidlo, ktoré na našich cestách zdanlivo nevídame tak často ako model X5 alebo konkurenčné Audi Q3. Snáď aj preto dokáže jeho dizajn zaujať, pretože sa ešte nestihol verejnosti zunovať. V dizajne prednej masky, svetlometov a vôbec na celej karosérii je viditeľný podpis mníchovských návrhárov – X3 sa síce podobá na ostatné modely výrobcu, pritom si ale zachováva svojský charakter.
Jazdné režimy majú významný vplyv na správanie vozidla
V porovnaní s prvou generáciou je aktuálna X3 výrazne komfortnejšia, kultivovanejšia a má až športové jazdné vlastnosti. Je takmer neuveriteľné, ako sa dokáže charakter automobilu zmeniť nastavením jazdného režimu.
Základný jazdný mód Comfort je kompromisom medzi ekonomickou prevádzkou a rýchlymi reakciami na podnety od vodiča. Prejavuje sa možnosťou svižnej jazdy, nedokonalosti vozovky nie sú v kabíne cítiť tak výrazne ako v športovom móde a aj zvukový prejav motora možno označiť ako veľmi kultivovaný.
Mód Sport zásadne zmenil môj pohľad na SUV s pomerne malým dvojlitrovým vznetovým motorom. Aj napriek menšej kubatúre sú reakcie motora promptné a v prípade potreby vás zatlačia do sedadiel až prekvapivou silou. Nie je to BMW M, ale aj tak ma tento režim jazdy zanechal v malom úžase. Rovnako kladné hodnotenie si X3 vyslúžila aj od všetkých ostatných pasažierov, ktorí sa v nej odviezli.
Ekologický a ekonomický režim má tiež signifikantný vplyv na správanie vozidla, skôr však negatívny. Áno, cieľ je znižovať spotrebu paliva a produkciu odpadu, ale krásna a pomerne silná X3 sa razom stáva pomaly rozbiehajúcim sa kolosom, ktorý len ťažko pri zrýchlení zatlačí do sedadla. Aj napriek tomu, že sa moje hodnotenie ekologického módu zdá byť skôr kritické, v skutočnosti som predvedčený o jeho význame v každodennej prevádzke. Tento režim skutočne dokáže znížiť náklady na dennú prevádzku vozidla, daňou budú pomalšie reakcie a dlhší rozbeh.
Spotreba
Keďže zmena jazdného režimu je možná v okamihu stlačením tlačidla naľavo od voliča prevodovky, menil som režimy často, podľa aktuálnej situácie. Počas jazdy v meste som najčastejšie volil štandardný mód Comfort a pri dlhších trasách medzimesto ekologický mód. Sport som vyberal dočasne, ale takmer vždy vtedy, keď som predpokladal potrebu náhleho zrýchlenia a zaradenia sa do prebiehajúcej kolóny. Počas bežného jazdenia som však nenachádzal pre športový mód veľa uplatnenia – jazdím skôr na spotrebu a počas športového režimu stúpa neúnosne nad 12 l/ 100 km. Prišli ale aj situácie, kedy som chcel pasažierov potešiť akčnou jazdou a počas nej BMW X3 vypilo toľko nafty, že to ovplyvnilo celú priemernú spotrebu počas testu.
Za 350 kilometrov som spotreboval menej ako polovicu palivovej nádrže. Jej doplnenie potom stálo 39 eur, takže cena za jeden kilometer vyšla na 0,11 EUR. Nie je to zlá bilancia, majitelia SUV-čiek sú zvyknutí na vyššie sumy. Pri častejšom využívaní ekonomického režimu by však aj táto cena za kilometer ešte značne klesla.
AVIS na svojich stránkach uvádza spotrebu 5,2 l/100 km. Nepovažujem to za celkom korektný údaj, ale osobne si myslím, že pri rozumnej jazde a s dostatočnou vedomosťou o správaní vozidla by ste sa dostali k priemernej spotrebe 7 l/100 km.
Praktické detaily v interiéri a kufri
Na BMW X3 sa mi však zrejme najviac pozdávali všetky tie praktické riešenia batožinového priestoru. Je skvelé, že kufrové dvere sú automatizované a na ich otvorenie alebo zatvorenie stačí stlačiť tlačidlo na bezdotykovom kľúči. Ten, mimochodom, stačí mať počas jazdy vo vrecku, nezasúva sa do žiadneho slotu na palubnej doske. Vozidlo sa štartuje stlačením štartovanieho tlačidla.
Batožinový priestor je variabilný vďaka sklápacím zadným sedadlám, zásuvnej textilnej lište, menším boxom pod podlahou, nastaviteľným úchytom, koľajniciam a sieťkam. Všetko je veľmi praktické, nastaviteľné a počas svadobného víkendu, kedy bolo potrebné voziť všetko od koláčov, cez víno, obleky, kvety a krabice, som nachádzal množstvo užitočných drobností, ktoré ocenia najmä rodiny s deťmi.
Málo kilometrov na odhalenie nedostatkov
Celkovo som za štyri dni na BMW X3 xDrive 20d najazdil niečo vyše 350 km. Na to, aby sa prejavili výraznejšie nedostatky, by však bolo potrebné odjazdiť aspoň ďalších tisíc.
Zatiaľ ma na tomto SUV zamrzela iba zdanlivá komplikovanosť multimediálneho systému iDrive a skutočnosť, že ani po desiatich minútach hľadania som neprišiel na to, ako sa pauzne hudba prehrávaná z USB kľúča. Slot na USB sa nachádza na celkom dobrom mieste, v lakťovej opierke, ale zasunutý kľúč až obťažujúco trčí do jej vnútorného priestoru.
O AVISe a jeho ústretovosti k zákazníkovi
Keď som si vozidlo prezval z autopožičovne Avis, bolo čisté, vo výbornom stave, na sedadle som našiel magazín United Life a na prístrojovej doske svietil údaj o najazdených iba niečo vyše 4-tisíc kilometroch. Auto bolo možné vrátiť aj na inom mieste, ako som ho prevzal a na letisku v Bratislave na mňa čakalo dobre označené parkovisko, na ktorom bolo možné vozidlo odstaviť.
Skúsenosť s autopožičovňou je veľmi pozitívna a mám dojem, že v otázke ústretovosti k zákazníkovi má Avis potenciál stať sa lídrom.
Užitočné odkazy:
Oficiálna stránka modelu X3
Autopožičovňa AVIS