Vyskúšali sme Fiat 500L na LPG. Jazdí svižne ako na benzín, ale za podstatne menšie náklady.
Investícia do prestavby benzínového auta na LPG od značky Probucard je finančne pomerne náročná (800 až 1500 €), ale úspora za prevádzku vozidla tento počiatočný náklad dokáže vykompenzovať. Hovorí sa, že za rovnaké peniaze najazdíte na LPG skoro dvojnásobok toho, čo na benzíne. Po teste LPG pohonu na robustnom Fiate 500L by sme sa na […]
Investícia do prestavby benzínového auta na LPG od značky Probucard je finančne pomerne náročná (800 až 1500 €), ale úspora za prevádzku vozidla tento počiatočný náklad dokáže vykompenzovať. Hovorí sa, že za rovnaké peniaze najazdíte na LPG skoro dvojnásobok toho, čo na benzíne. Po teste LPG pohonu na robustnom Fiate 500L by sme sa na toto tvrdenie pozerali skôr s rezervou, ale pravda je, že sa LPG stále vyplatí. Netreba ho však priveľmi preceňovať.
O jazde na plyn LPG
Testovací Fiat 500L 1,4 T-Jet sme dostali na pomerne krátky test, počas ktorého sme si mali overiť jeho jazdné vlastnosti a porovnať rôzne palivá. Tento automobil neprešiel klasickou prestavbou, bol už vyrobený s hybridným pohonným systémom benzín/LPG, vďaka čomu bol zásah do interiéru a ovládacích prvkov iba minimálny. Nie je teda obrazom toho, ako vyzerá prestavané vozidlo v praxi, slúži na utvorenie si predstavy, ako dobré to LPG skutočne je. Nádrž stlačeného plynu prekvapivo nezaberá žiadny priestor navyše, pretože nahradí rezervné koleso. Namiesto neho budete musieť v aute voziť sadu pre núdzovú opravu defektu.
Nebyť veľkého nadpisu Probucard na bokoch vozidla, asi by iba málokoho napadlo, že jazdí na plyn. Vozidlo má pri jazde dobrý zvuk, na podnety od vodiča reaguje veľmi svižne a zdá sa, že limity jazdy na plyn sú prakticky totožné s jazdou na benzín.
Jazda na benzín alebo na plyn LPG sa vyberá pomocou tlačidla so symbolom čerpacej stanice a keď si nedáte pozor, môže vás spočiatku mýliť. Keď ho stlačíte, prvé sekundy sa nedeje vôbec nič – notifikačné svetielko na samotnom tlačidle nesvieti, motor funguje bez zmeny, na palubnom počítači nesvieti žiadna nová kontrolka. Až po niekoľkých sekundách sa zmena prejaví aj na tlačidle, aj na palubnom počítači a aj na motore, ktorý začína pracovať s druhým typom paliva. Keď svieti symbol čerpacej stanice, automobil jazdí na benzín. V štandarde jazdí na LPG, ktoré považuje za prioritné až do chvíle, kedy je v nádrži primálo plynu. V prípade úplného vyčerpania plynu systém automaticky prepne na benzín, pričom ako vodič túto zmenu ani nezaregistrujete.
Tankoval som plnú nádrž LPG, čo vyšlo na neuveriteľných iba 23,81 €. Za tieto peniaze som do nádrže natlakoval 38,41 dm3. Je to skoro absurdné, pretože keď do svojho naftového dvojlitrového auta tankujem plnú nádrž, výjde ma na vyše 65 € a vyjazdím ju asi za 600 – 800 kilometrov podľa štýlu jazdy. ALE: za niečo vyše 20 eur plynu najazdíte pri miernom štýle jazdy asi 400 kilometrov. V praxi to znamená, že LPG je stále lacnejšie ako benzín, ale slová o dvojnásobnom dojazde, resp. polovičných nákladoch, by som prijímal skôr s rezervou. Nepochybujem však o tom, že keby som sa veľmi snažil, dosahoval by som s LPG pohonom krásne dojazdy.
Keďže je tento 500L na plyn už od výroby, je aj otvor pre tankovanie pod jedným vekom s benzínovým otvorom. Aby ste však mohli pripojiť vysokotlakovú pištoľ LPG stanice, musíte do otvoru v aute naskrutkovať kovovú násadu. Musíte ju mať odloženú niekde v kufri, pretože v kokpite vám poriadne zasmradí interiér plynom. Môžete mi dôverovať, pretože som túto násadu po dotankovaní uložil do stredovej priehradky v interiéri, kde som ju pri prevzatí vozidla do testu našiel. Nebol to dobrý nápad, pretože zápach plynu dokáže neznalého pasažiera vystrašiť.
Rozdiel medzi CNG a LPG
Zemný a ropný plyn sú považované za alternatívne palivá pre osobné automobily a ich výhodou je, že pri spaľovaní neuvoľňujú oxid uhličitý. Sú teda dobrou voľbou pre ľudí, ktorým na týchto veciach záleží. Je nevyhnutné pripomenúť, že vozidlá s LPG majú zakázaný vstup do väčšiny podzemných garáží, pretože pri eventuálnom úniku plynu sa ten drží nižšie ako vzduch, nakoľko je ťažší.
Je potrebné tiež rozlišovať medzi pohonmi CNG a LPG, pretože sa od seba líšia. CNG je stlačený zemný plyn, zatiaľ čo LPG je skvapalnený (stlačený) ropný plyn. CNG sa získava už ako hotový produkt ťažbou, ropný plyn LPG vzniká ako vedľajší produkt pri spracovaní ropy.
O samotnom vozidle Fiat 500L
Som majiteľom talianskeho vozidla, elegantného športového kombi Alfa Romeo 159. Nasadnúť do veľkého talianskeho 500L bolo pre mňa takým malým dejavu, pretože ovládacie prvky boli rovnaké, hoci celkom inak dimenzované.
Interiér 500L je skutočne veľkorysý, ponúka priestor ako veľké SUV-čka, ale nemohol som sa ubrániť dojmu, že jazdím v lepšej dodávke. Nech mi to nemajú vo Fiate za zlé, vyrobili skvelé praktické vozidlo, ktoré by som hneď vymenil za svoj kombík, ale niektoré detaily mi prišli jednoducho nedotiahnuté do konca. Napríklad:
- páka manuálnej prevodovky je mimoriadne vysoká, má dlhé dráhy a vyústi v obrovskú guľu, na ktorej sú veľkými číslami napísané prevodové stupne, pôsobí preto lacno a nepekne.
- povrchy sú tvorené pomerne tvrdým plastom s textúrou kože, ktorý pôsobí síce odolne, zároveň však nepoddajne a chladne.
- v testovanom modeli bol pred spolujazdcom biely lesklý plastový panel, ktorý pôsobil skoro ako povrch sanity. Prečo sem vo Fiate nedali normálny tmavý mäkký plast, ktorý sa používa ako štandard už xy rokov?
Keď hovorím o veľkorysom interiéri, myslím to vážne a zdá sa, že dokonca aj sedadlá sú v porovnaní s celkovými proporciami primalé. Viac ako v akomkoľvek inom vozidle pôsobia, akoby boli len tak položené na podlahe a vzbudzujú už spomenutý pocit, že jazdím dodávku.
Zaujímavým riešením je páka ručnej brzdy, ktorá sa ovláda pohodlne a navyše vyzerá moderne. Pasažieri, ktorých som vozil, sa často čudovali, prečo sú vo vozidle dve páky prevodovky.
Stredová konzola s multimediálnym rozhraním obsiahla menší dotykový displej s nižším rozlíšením, ktorý bol však dobre čitateľný a počas nočnej jazdy neoslňoval. Prekvapilo ma, že keď som stlačil tlačidlo pre dočasné vypnutie tohto displeja, celkom sa nevypol, ale iba zobrazoval čiernu farbu s aktívnym podsvietením (teda vo výsledku šedú).
Fiat 500L je vskutku dobré auto, ktoré by som si bez problémov vedel predstaviť ako vlastné. Má veľký batožinový priestor, zvonka vyzerá veľmi dobre, ľahko sa šoféruje a prevodovka je odstupňovaná priam skvele. Nebyť toho veľkého prázdneho interiéru a niekoľkých nepriaznivých detailov, nemal by som Fiatu čo vyčítať. Cena modelu Fiat 500L 1,4 T-Jet je 16 950 eur, pričom LPG verzia stojí ešte o 1 200 € viac.
Vozidlo na novinársky test zabezpečila spoločnosť Probucard. Ďakujeme.