Test BMW 330d xDrive Touring: Jazdný režim Eco Pro spraví zo športiaku lenivca
Jazdný režim Eco Pro má nezanedbateľný vplyv na reakcie automobilu, je zdanlivo pomalšie a zreteľne lenivejšie. Vyvažuje to však nižšou spotrebou a celkovo ekonomickejšou a ekologickejšou prevádzkou. Test BMW 330d xDrive Touring som pripravil pre cestovateľský magazín LINES. Test je z februára 2016. Snáď nie je človeka, ktorý by nepoznal BMW radu 3. Tieto ikonické automobily […]
Jazdný režim Eco Pro má nezanedbateľný vplyv na reakcie automobilu, je zdanlivo pomalšie a zreteľne lenivejšie. Vyvažuje to však nižšou spotrebou a celkovo ekonomickejšou a ekologickejšou prevádzkou.
Test BMW 330d xDrive Touring som pripravil pre cestovateľský magazín LINES. Test je z februára 2016.
Snáď nie je človeka, ktorý by nepoznal BMW radu 3. Tieto ikonické automobily sa vyrábajú už 42 rokov a dnes dospeli do takej fázy vývoja, kedy ich môžeme označiť za dokonalé. Máme tým na mysli predovšetkým BMW 330d xDrive Touring, ktorý sme otestovali na diaľniciach, v mestách i na snehu.
Dokonalosť je relatívny pojem, každý si pod ňou predstavuje niečo iné. Nech sú však preferencie ľudí akékoľvek, po nasadnutí do BMW 330d vo verzii Touring sa iba málokto ubráni pozitívnym pocitom a ohromeniu. Toto výrazné športovo vyzerajúce kombi sa môže pochváliť všetkým, čo robí z obyčajného auta prémiové – skvelý motor, úspornú prevádzku, hodnotný a veľkorysý interiér a pútavý vzhľad prednej masky i celej karosérie.
BMW radu 3 vždy vyzeralo o niečo agresívnejšie, ako jeho kolegovia z modelového portfólia značky. Automobil pre širšie masy musel každou novou uvedenou generáciou zaujať a nastoliť nové trendy v automobilovom priemysle a inak to nebolo ani v prípade tej najnovšej. BMW 330d Touring, ktorý sme mali príležitosť jazdiť v redakčnom teste, bol celkom jednoznačne centrom pozornosti všade, kam sme s ním prišli. Aj keď bude zopár ľudí tvrdiť opak, v skutočnosti je snom každého veľkého chlapca mať auto s práve takouto charizmou.
Na príťažlivosti vozidla v žiadnom prípade neubrala skutočnosť, že ide o kombi. BMW označuje svoje kombi titulom Touring a venuje im zvýšenú pozornosť. Tieto automobily nie sú iba rodinnou úpravou základných sedanov, ale skvelé vozidlá pre náročných s pridanou hodnotou, ktorou je rozmerný a praktický batožinový priestor. Nesmierne oceňujeme všetky tie užitočné maličkosti – od funkčného textílneho poschodia v kufri, cez priečkami rozdelené odkladacie priestory pod podlahou až po variabilné sieťky a teleskopické prepážky. Po sklopení zadných sedadiel máte k dispozícii až 1500 litrov priestoru, čo nájde v každodennom živote časté uplatnenie.
To najpodstatnejšie sa odohráva v prednej časti kokpitu. Tam sedí vodič, ktorý určuje štýl jazdy. Dizajnéri nakreslili taký interiér, aby sa v ňom pohodlne a významne cítil každý jeden pasažier, ale vodič je iba jeden. Predná časť interiéru je preto výraznejšie orientovaná práve na neho, pričom mu dáva k dispozícii na dosah ruky všetky ovládacie prvky. Keby sme chceli hodnotiť ergonómiu interiéru a počítali by sme do nej veľkosť a polohu ovládačov, uhlopriečku displeja, možnosti personalizácie sedadla a volantu, komfort a celkovú prehľadnosť, potom by testované 330d vyšlo z nášho hodnotenia ako jedno z najlepších vozidiel na svete.
Významným pomocníkom pri každodennom jazdení je multimediálno-servisno-navigačné centrum iDrive. Jeho prostredie sa zobrazuje na rozmernom displeji uprostred palubnej dosky a jeho ovládač nachádzame presne na tom istom mieste, kam ho výrobca umiestňuje už celé roky. Kruhový ovládač s možnosťou potvrdenia je praktický, dobre padne do ruky a používa sa celkom intuitívne. V priebehu posledných rokov sa zdanlivo nemodernizoval, neboli na to dôvody. Snáď jediným významným vylepšením je integrovanie dotykovej plochy. Tá funguje priam krásne – pri zadávaní adresy v navigácii stačí prstom nakresliť písmeno a systém túto kresbu rozpozná v okamihu. Dokonca si ani nemusíte dávať pozor na presnosť, rozpoznávanie je veľmi spoľahlivé. Celý systém iDrive je lokalizovaný do slovenčiny, nikde sme nenašli ani jednu chybu, preklep či slovo v nesprávnom tvare.
Samostatnou kapitolou v našom hodnotení BMW 330d Touring sú funkcie, ktorými výrobca vybavuje svoje vozidlá za príplatok. Sú to všetky tie technologické inovácie, ktoré boli ešte pred niekoľkými rokmi iba sci-fi. Napríklad pohľad na vaše vozidlo z vtáčej perspektívy je užitočným pomocníkom pri parkovaní a pohybe v úzkych priestoroch. Ďalej vibrovanie volantu pri náhodnom vybočení z jazdného pruhu, jasný farebný head-up displej, automatické predné LED svetlá, adaptívny tempomat, pneumatiky runflat s núdzovým dojazdom, dažďový senzor, veľmi rýchlo reagujúca automatická klimatizácia a vyhrievanie sedadiel, adaptívny M podvozok, stmavovanie spätného zrkadla, upozorňovanie na objekt v slepom uhle a ešte desiatky ďalších funkcií.
Tieto maličkosti majú nezanedbateľný vplyv na bezpečnosť. Niekedy stačí, aby ste danú funkciu využili iba raz či dvakrát, ale jej prítomnosť môže zachrániť vaše zdravie, v menej dramatickom prípade ochráni vaše auto pred poškriabaním karosérie.
Pod prednou kapotou BMW 330d xDrive Touring pracuje takmer trojlitrový naftový motor so šiestimi valcami a štyrmi ventilmi. Jeho technické parametre sú mimoriadne pôsobivé – vyvinie maximálny výkon až 259 konských síl, krútiaci moment zatlačí do sedadiel silou 560 Nm, ktoré dosahuje medzi 1500 až 3000 otáčkach za minútu. Maximálna rýchlosť je až 250 kilometrov za hodinu a na rýchlosť 100 km/h vyštartuje z nuly už za 5,4 sekundy.
Avšak to sú iba čísla, oveľa pôsobivejšia je osobná skúsenosť, ktorá snáď už ani nemôže byť lepšia. BMW 330d vo variante kombi sa správa kultivovane a udržiava spotrebu nafty vo veľmi rozumných úrovniach do osem litrov na sto kilometrov, po zatlačení akceleračného pedála k podlahe ukazuje svoju silu priam okázalo. Pasažierov zatláča do sedadiel silou centrifugy, automomatická prevodovka radí korektne a rýchlo a pohon všetkých štyroch kolies xDrive v spojení s ESP má významný podiel na stabilite vozidla aj počas rezania ostrých zákrut vo vyššej rýchlosti.
BMW veľmi zásadne mení charakter jazdy svojich vozidiel jazdnými režimami. Je to až nepochopiteľné, ako veľmi sa môže automobil zmeniť stlačením jediného tlačidla na dosah pravej ruky vodiča. Ten má na výber tri hlavné režimy a jeden doplnkový. Základom je Comfort, v ktorom sa automobil správa kultivovane, dokáže akcelerovať v okamihu a udržiava spotrebu paliva vo veľmi dobrých číslach. Režim Eco Pro má nezanedbateľný vplyv na reakcie automobilu, je zdanlivo pomalšie a zreteľne lenivejšie. Vyvažuje to však nižšou spotrebou a celkovo ekonomickejšou/ekologickejšou prevádzkou. Na opačnej strane spektra jazdných režimov sú Sport a Sport+. Od seba sa líšia iba deaktiváciou ESP pri Sport+. V tomto móde sa z rodinného kombi stáva silný a hlučnejší automobil s prudkými reakciami, precíznym riadením a zdanlivo tvrdším podvozkom. Automat púšťa motor do vyšších otáčok a spotreba stúpa dramaticky nahor. Nedokonalosti vozovky je cítiť o niečo viac, ale pri skvelých reakciách motora na to veľmi rýchlo zabudnete.
Zhodnotenie nemôže byť iné, ako výborné
BMW 330d xDrive Touring v úrovni výbavy 7LD Sport Line je úžasný automobil, ktorý by sme veľmi radi videli vo svojej garáži. Takto si predstavujeme perfektné rodinné auto a aj ideálne vozidlo pre manažéra či mladého startupistu, ktorému sa práve vydaril biznis. Musel by si na to ale pripraviť asi 74-tisíc eur, ktorými automobil v skvelej výbave ohodnotil predajca. Aj za oveľa menej si však môžete dopriať veľmi podobný zážitok z jazdy, keď si zadovážite BMW radu 3 Touring v trocha nižšej výbave.