Prečo vlastní polovica svetovej populácie mobilný telefón?
S rozvojom komunikačných technológií je čoraz dôležitejšie skúmať meniace sa postoje verejnosti k rôznym moderným zariadeniam, ktoré sa akoby zo dňa na deň stali neoddeliteľnou súčasťou našich životov. Preto sa výskumníci z Číny, ktorá predstavuje najväčší svetový trh mobilných telefónov, rozhodli preskúmať postoje používateľov mobilných telefónov. Väčšina predchádzajúcich výskumov sa venovala skôr vplyvu mobilných […]
S rozvojom komunikačných technológií je čoraz dôležitejšie skúmať meniace sa postoje verejnosti k rôznym moderným zariadeniam, ktoré sa akoby zo dňa na deň stali neoddeliteľnou súčasťou našich životov. Preto sa výskumníci z Číny, ktorá predstavuje najväčší svetový trh mobilných telefónov, rozhodli preskúmať postoje používateľov mobilných telefónov.
Väčšina predchádzajúcich výskumov sa venovala skôr vplyvu mobilných telefónov na spoločnosť ako na jednotlivca a jeho osobný život. Pozícia mobilných telefónov v živote človeka sa však rapídne mení a stáva sa vysoko personalizovaným objektom. Jeho vzhľad a spôsob používania na verejnosti odrážajú osobné preferencie jeho používateľa a jeho identitu. Pre starších ľudí možnosť kedykoľvek niekomu zavolať, napríklad v prípade núdze, vyvoláva pocit odkázanosti na mobilný telefón. Z výsledkov výskumu možno usúdiť, že postoje k mobilným telefónom tvoria tri dimenzie.
1. Vnímanie bezpečnosti
Ide o schopnosť mobilného telefónu redukovať neistotu. Táto dimenzie je jedným z hlavných dôvodov, prečo ľudia vlastnia mobilné telefóny. Ide o najdôležitejši dôvod používania mobilov seniormi a deťmi.
2. Rozširovanie vlastnej osobnosti
Mobilný telefón nie je iba nástrojom na komunikáciu, ale je tiež rozšírením nášho ja. Ľudia si môžu prostredníctvom mobilu budovať a ukazovať ich identitu tým, že si ho personalizujú. Deje sa to napríklad prostredníctvom ozdobovania mobilov personalizovanými obrázkami alebo fotkami na pozadí a výberom zvonenia. Ľudia, ktorí majú potešenie z fotografovania mobilom, hrania hier alebo častého menenia zvonenia alebo pozadia, venujú viac pozoronosti ukazovaniu svoje identity a charakteru používaním svojho mobilu personalizovaným spôsobom.
3. Vnímanie odkázanosti
Väčšina užívateľov má svoj mobil stále pri sebe a zapnutý a keď ho niekde zabudnú, cítia sa stratení a majú obavy. Nejde však o problematické správanie, ktoré sa týka závislosti. Ide o pocit nevyhnutnosti mať mobil vždy pri sebe a nijak nesúvisí s mentálnymi poruchami, ani nepoškodzuje sociálne funkcie. Problémom sa stáva až vtedy, keď sa prejavuje u užívateľa strata kontroly nad množstvom času strávenom používaním mobilu. Ľudia, ktorí používajú mobilný telefón najčastejšie na telefonovanie a písanie správ majú väčšiu tendenciu vnímať odkázanosť na mobil.
Zdroj: CyberPsychology & Behavior