Pýtali sme sa Filipa Tůmu, prečo jazdí na LPG. Za palivo vraj ušetrí až 40 percent.
Nie je to tak dávno, čo sme aj na stránkach Ecomoto informovali o tom, že herec a spevák Filip Tůma sa stal tvárou značky Probucard. Táto firma zabezpečuje prestavbu áut na pohon na kvapalný ropný plyn LPG a Filip Tůma na takto prestavanom Subaru Legacy každý rok najazdí asi 80-tisíc kilometrov. Pýtali sme sa na jeho skúsenosti s […]
31. októbra 2016
Auto, Filip Tuma, LPG, Ľudia, Odporúčané, Plyn, Probucard, Rozhovor, Slovensko, Subaru, Subaru Legacy
Nie je to tak dávno, čo sme aj na stránkach Ecomoto informovali o tom, že herec a spevák Filip Tůma sa stal tvárou značky Probucard. Táto firma zabezpečuje prestavbu áut na pohon na kvapalný ropný plyn LPG a Filip Tůma na takto prestavanom Subaru Legacy každý rok najazdí asi 80-tisíc kilometrov. Pýtali sme sa na jeho skúsenosti s týmto pohonom a zopár vecí navyše.
Na začiatok by ma zaujímalo, aký máte vzťah k autám. Vášniví motoristi majú totiž stále k LPG výhrady…
Auto je pre mňa najmä veľmi dôležitým pracovným prostriedkom. Ročne najazdím približne 80 000 km. To znamená, že šoférovaním trávim nezanedbateľné množstvo času a cena pohonných hmôt je pre mňa podobne veľmi dôležitá. Dobré auto s úspornou spotrebou je pre mňa preto nutnosť viac ako vášeň.
Všimli ste si zmeny v jazdných vlastnostiach vášho Subaru pri jazde na LPG?
Auto je tichšie a hlavne spotreba je výrazne úspornejšia. Väčšinou jazdím po diaľniciach, respektíve rýchlostných cestách a potom v meste. Raketová akcelerácia preto pre mňa nie je nevyhnutnosťou. Musím ale povedať, že Subaru Legacy nezaostáva ani v tomto ohľade. Po naštartovaní a zohriatí motora je prechod na LPG hladký, takmer nepostrehnuteľný. Auto nestratilo príliš veľa zo svojej dynamiky a radosť mi robí aj dvojnásobný dojazd bez tankovania.
Má LPG pohon špecifiká, o ktorých ste predtým nevedeli alebo ktoré by mal nováčik poznať?
Ani nie. Nie som motoristický fanatik a technické detaily neovládam, pri jazde na LPG ma však nič nevyrušuje.
Ste známa osobnosť a ľudia môžu získať dojem, že vám veľmi nemusí záležať, koľko spotrebuje auto paliva. Je podľa vás rozdiel v spotrebe a dojazde tak významný, aby nad prestavbou začali uvažovať aj ľudia „vyšších príjmových skupín“?
Približne 40-percentná úspora na pohonných hmotách je pri kilometroch, ktoré robím ja, značná a v absolútnych číslach už zásadná. Viem, že LPG sa vypláca už pri asi tisíc kilometroch mesačne.
Vraveli ste, že veľa najazdíte, teda potrebujete svoje auto aj často odstaviť. S LPG však nemožno parkovať v garážach, predstavuje to pre vás problém?
Ani nie, v Bratislave má prakticky každé nákupné centrum (možno okrem Centrálu) i divadlo možnosť zaparkovať legálne vonku, respektíve v krytej otvorenej garáži. A inde na Slovensku to nie je vôbec téma. V Žiline majú dokonca v jednom nákupnom centre vyhradené miesta pre LPG autá.
Po tých tisícoch kilometroch, odporučili by ste prestavbu na LPG aj dobrému známemu?
Áno, je to jednoduchá matematika. Čím viac najazdí, tým rýchlejšie sa investícia do prerábky vráti a potom už len šetrí.
Aký máte názor na snahy EÚ a automobiliek tlačiť dole emisie a celkovo robiť ekologickejšie automobily?
Snaha o ekologickejšie automobily je v prospech nás všetkých. A LPG vypúšťa menej CO2 a produkuje až o 80% menej smogu ako benzín či nafta.
Ste ambasádor Probucardu, ale aj tak sa spýtam na iné značky – je niektorý výrobca áut, ktorého preferujete?
V garáži mám staré BMW Z3M, to je moja srdcovka.
Máte Vaše auto snov?
Ani nie, možno by bolo perfektné, keby moje budúce auto okrem peňazí a životného prostredia šetrilo aj môj čas a šoférovalo sa samé :-)
Za odpovede na naše otázky ďakujeme a Filipovi prajeme veľa šťastných kilometrov!
Rozhovor bol autorizovaný.
Otázky spracoval Erik Stríž pre Ecomoto.sk, rozhovor sprostredkovala agentúra event2all.