Dojazd elektromobilov ovplyvňujú aj teplota a počasie
Každý vodič vie, že v zimnom období je potrebné venovať svojmu vozidlu zvýšenú pozornosť a nezanedbať jeho údržbu. Spoločne s ostatnými nákladmi rastie aj spotreba vozidla a ani elektrické autá nie sú výnimkou. Práve chlad vplýva veľmi nepriaznivo na spotrebu energie a nie je tomu tak iba pre zapnuté vyhrievanie interiéru. Majitelia elektrických automobilov si […]
Každý vodič vie, že v zimnom období je potrebné venovať svojmu vozidlu zvýšenú pozornosť a nezanedbať jeho údržbu. Spoločne s ostatnými nákladmi rastie aj spotreba vozidla a ani elektrické autá nie sú výnimkou. Práve chlad vplýva veľmi nepriaznivo na spotrebu energie a nie je tomu tak iba pre zapnuté vyhrievanie interiéru.
Majitelia elektrických automobilov si môžu v zimnom období všimnúť, že sa pomerne výrazne skracuje dojazd ich vozidla na nabitie. Tento úbytok pritom môže predstavovať nezanedbateľných 20 percent, prípadne ešte viac.
Všetky typy batérií a akumulátorov sú stavané na určité nominálne parametre. Okrem napätia a prúdu sa to týka aj teploty, ktorá má na ich výkonnosť výraznejší vplyv. Odporúčaná teplota je zvyčajne práve tá izbová, pričom so znižujúcou sa okolitou teplotou klesá výkonnosť batérií. Je preto dobrým zvykom nabíjať svoj elektromobil pred jeho použitím, aby boli batérie zohriate na ideálnu teplotu.
Zaujímavým postrehom majiteľov elektrických vozidiel je zistenie, že 1-fázový nabíjací konektor striedavého prúdu nie je dostatočný na to, aby popri nabíjaní bol schopný dostatočne zahriať batérie do takej miery, aby poskytli maximálny výkon. Toto predhrievanie batérie je pritom veľmi zásadné práve pri jazde v zimnom období.
Významný vplyv na dojazd má práve spotreba energie, pričom pri elektromobiloch je tento dojazd ovplyvňovaný nepomerne viac, ako pri klasických automobiloch so spaľovacím motorom. Je ideálne, keď interiér svojho elektromobilu vyhrejete ešte pred samotnou jazdou, najlepšie počas nabíjacieho procesu. Práve nárazové vyhrievanie kokpitu spotrebuje najviac energie, jej udržiavanie už nemusí byť takou záťažou.
Niekoľko rád pre dlhší dojazd v zime
Majitelia elektromobilov zo Spojených štátov (najmä tí vlastniaci vozidlá Tesla) poskytli nováčikom niekoľko praktických rád, ako aj v zime udržať dojazd auta bez výraznejších strát:
- parkovať v garáži vždy, keď je to možné;
- keď už parkovať vonku, tak na priamom slnku;
- udržiavajte správny tlak v pneumatikách – chlad môže tlak znižovať, čo zvyšuje valivý odpor kolies a tak ovplyvňovať dojazd;
- aj keď to znie smiešne, obliekajte sa teplejšie. Na krátke trasy jednoducho nemusí byť nevyhnutné vyhrievať interiér a oberať vozidlo o energiu;
- snažte sa jazdiť pomalšie a rozvážnejšie, využívajte efekt rekuperácie pri brzdení;
Informácie automobiliek o dojazde ich elektrických automobilov sú zvyčajne skreslené tým, že tieto testy prebiehajú v bezpečných, ideálnych a priam laboratórnych podmienkach. V praxi potom dojazd dosahuje iba niečo vyše polovicu toho, čo udáva výrobca v oficiálnych údajoch. O to viac by mal každý majiteľ elektrického automobilu mať na vedomí, že v zimnom období tieto čísla klesajú ešte výraznejšie. Je preto na mieste osvojiť si aspoň niekoľko z uvedených zvykov, aby sa nestalo, že zostanete so svojím Leafom či e-Up! stáť kdesi na krajnici.