Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx
Všetko sa udialo veľmi rýchlo. Dlhé roky sa čakalo na to, kedy konečne BMW začne predávať model vhodný do veľkomesta a jeden z vôbec prvých skutočných elektromobilov na svete. Veľmi krátko po uvedení vozidla na trh som sa stal 21. mája minulého roka jeho majiteľom a dokonca som bol prvým zákazníkom v USA, ktorému bol […]
9. augusta 2016
BMW, BMW i3, ecoMOTO, Elektromobil, Plug-in Hybrid, Recenzia, Test, Tom Moloughney
Všetko sa udialo veľmi rýchlo. Dlhé roky sa čakalo na to, kedy konečne BMW začne predávať model vhodný do veľkomesta a jeden z vôbec prvých skutočných elektromobilov na svete. Veľmi krátko po uvedení vozidla na trh som sa stal 21. mája minulého roka jeho majiteľom a dokonca som bol prvým zákazníkom v USA, ktorému bol doručený model i3 REx.
Článok napísal náš hosť, Tom Moloughney zo Spojených štátov, majiteľ plug-in hybridu BMW i3 REx a uznávaná autorita v oblasti elektrických automobilov. Zakladateľ Plug In America spolupracuje s automobilkami, vrátane BMW a v článku nižšie sa delí o praktické skúsenosti s BMW i3 REx po roku aktívneho jazdenia.
Akokoľvek sa na to pozerám, i3 je pre mňa stále dôvodom na radosť a jediným elektromobilom, ktorý si viem predstaviť ako svoj vlastný. Perfektne vyhovuje mojim potrebám, pričom ponúka ideálne vyváženie výkonu, úžitkovosti, komfortu a efektivity. Počas prvého roka som odjazdil 40-tisíc kilometrov, z čoho asi 95 percent som jazdil výlučne na elektrinu. Môže vyvstávať otázka, prečo som si teda priplatiť za spaľovací motor REx, keď som v priebehu rok a využil iba v piatich percentách všetkých odjazdených kilometrov – a táto otázka je správna. Dnes si myslím, že ten doplnkový spaľovací motor ani veľmi nepotrebujem, avšak vôbec neľutujem, že som si zaň priplatil tých 3850 dolárov.
Môj i3 REx zvládol cestu z New Jersey do Vermontu celkom v pohode, vzdialenosť bola 743 kilometrov. Túto spiatočnú cestu vozidlo absolvovalo 178 kilometrov výlučne na elektrinu a zvyšných 564 kilometrov na motor. Spotreba paliva pritom bola veľmi nízka a vo Vermonte som auto nabíjal. Tu som zistil, že hoci by som cestu vďaka dobre vybudovanej infraštruktúre dobíjacích staníc cestu zvládol aj výlučne na elektrinu, trvalo by to o možno až hodiny navyše. Preto si myslím, že variant i3 REx je ideálny, ak chcete s vozidlom občas absolvovať dlhšie trasy.
Podstatné je, že výbava Range Extender mi dala slobodu a možnosť vybrať sa s vozidlom prakticky na akúkoľvek dlhú trasu bez rozmýšľania, či bude cestou dostatok nabíjacích staníc a či budem mať čas na proces dobíjania.
Je potrebné si ale uvedomiť, že samotný dojazd na elektrinu je veľmi dobrý a keď nad tým uvažujem dnes, možno viac ako REx by som uprednostnil doplnkové batérie, ktoré BMW ponúka za príplatok. Majú 29 kWh, teda sú o 33 percent výkonnejšie a myslím si, že by dokázali celkom dobre alternovať môj takmer 4-tisíc dolárový príplatkový REx.
Môj osobný rekord v dojazde výhradne na elektrinu bol 91 míľ, teda 146 kilometrov. Prekonávam aj údaj o maximálnom dojazde 115 km, ktorý udáva EPA ako priemerný – ja som mal priemer 125 km. V zime sa však priemerný elektrický dojazd pohyboval na výrazne nižších číslach – iba 77 kilometrov na plné nabitie. Zima má negatívny dopad na batérie a teda priamo na dojazd.
V priebehu roka som si všimol niekoľko detailov, ktoré ma tešia, ale aj takých, ktoré ma skôr otravujú alebo mi dokonca vadia.
Začínam pozorovanými negatívami:
Konfigurovateľná rekuperácia. BMW i3 REx neponúka možnosť nastavenia rekuperácie brzdením. Ostatné automobilky to ponúkajú a hoci i3 mierne upravuje efektivitu rekuperácie v závislosti od aktuálneho jazdného režimu (Eco Pro, Eco Pro+), chcel by som tu mať radšej manuálne nastavenie.
Nabíjací konektor je potrebné odblokovať, keď nabíjací proces skončí. Vraj sa tento detail má odstrániť, ale ani po nedávnej softvérovej aktualizácii možnosť priameho odpojenia nefunguje.
Batožinový priestor pod prednou kapotou nie je vodotesný. V záhyboch sa zadržiava voda a špina. Majiteľ si musí zabezpečiť tesnenie sám, prípadne pravidelne predný kufor čistiť.
Neustále zvukové signalizácie. i3 hneď po naštartovaní informuje vodiča a pasažierov, aby sa zapli, informuje o stave vozidla a podobne. Neviem to vypnúť a vadí mi to. Auto by malo nechať vodičovi čas aspoň 10 – 20 sekúnd, kým sa začne pripomínať.
Ocenil by som prítomnosť indikátora teploty batérie. Skúsenejší vodiči elektromobilov chcú mať na očiach informáciu o teplote batérií a v i3 ju možno nájsť iba v systéme iDrive.
Chýba vyhrievanie volantu v štandardnej výbave. BMW je pritom prémiová nemecká značka, od ktorej podobné funkcie očakávam už v základnej výbave.
Problematické Adaptive Cruise Control a Parking Assistant. Adaptívny tempomat ACC je výborná funkcia, ale občas zaváha, keď je auto pred vami vybavené atypickými zadnými svetlami. Je to zvláštne, ale napríklad taký Dodge Charger so svetlami naprieč celou šírkou zadných partií je pre adaptívny tempomat v i3 problémom, nevie takéto auto rozpoznať. Problém občas nastal aj pri intenzívnom priamom slnečnom svetle, kedy sa ACC jednoducho sám vypol. Parkovací asistent je skvelá funkcia, ktorej význam je nepopierateľný. Stačí, aby bol parkovací box o 55 centimetrov širší, ako samotné auto a systém celkom sám zaparkuje. Zákazníci však tvrdia, že občas si ich i3 samo ošúcha disky kolies o obrubník. Tvrdilo mi to už viac ľudí, takže nejde iba o nedostatok jedného kusu alebo neschopnosť vodiča.
Neefektívny predný stierač. Je to len detail, ale predsa. Predné stierače fungujú dobre, ale pri zmene smeru pohybu vrhnú vodu späť do výhľadu vodiča. Vody síce nie je veľa, ale keď si chcete iba očistiť predné sklo, aj po niekoľkonásobnom pretrení sú na ňom stále kvapky vody.
Pozitívne detaily, ktoré som si všimol:
Priestranný interiér. Na to, že je i3 dlhé menej ako štyri metre, má priestorovo veľkorysý interiér. Mám dojem, že sa priestorovo podobá na modely radu 3, ktoré sú aj o 60 centimetrov dlhšie.
Pekný dizajn interiéru. Dobré rozmiestnenie ovládacích prvkov, výborný volant, pohodlhé sedenie, vynikajúci výhľad z kabíny.
Nesmierne zábavné šoférovanie. BMW i3 disponuje veľmi dobrým krútiacim momentom, ktorý je dostupný hneď od prvej otáčky rotora. Akcelerácia z nuly je fantastická, dokonca sa zaraďuje medzi najlepšie zrýchľujúce BMW vôbec. Aj napriek tomu, že je vozidlo pomerne vysoké k svojej šírke a dĺžke a má tenké kolesá, ponúka veľmi dobrú manévrovateľnosť.
Rýchle nabíjanie. Počas nabíjania v level 2 na nabíjacej stanici 24kW CCS DC je možné dobiť batériu na 90 percent už za tri hodiny. Za štyri hodiny je nabitá plná batéria.