Študenti predviedli ekologické vozidlá, budú súťažiť v Shell Eco-marathon
Vyzerajú futuristicky a občas je ťažko určiť, či sú automobilom alebo skôr trojkolkou. Ekologické a superúsporné vozidlá z dielní študentov sú dobrým predstaviteľom aktuálnej kampane, ktorou sa Slovensko v zahraničí komunikuje sloganom Good idea Slovakia. Aj napriek tomu, že zo štyroch predstavených sa v Londýne odprezentujú iba tri, je to pre Slovensko stále vynikajúca […]
Vyzerajú futuristicky a občas je ťažko určiť, či sú automobilom alebo skôr trojkolkou. Ekologické a superúsporné vozidlá z dielní študentov sú dobrým predstaviteľom aktuálnej kampane, ktorou sa Slovensko v zahraničí komunikuje sloganom Good idea Slovakia.
Aj napriek tomu, že zo štyroch predstavených sa v Londýne odprezentujú iba tri, je to pre Slovensko stále vynikajúca reklama. Štvrté vozidlo sa bude aj naďalej vyvíjať a podľa slov jeho tvorcov sa popracuje aj na jeho dizajne, ktorý je momentálne skôr provizórny. Paradoxne, práve on jazdil spomedzi štvorice najplynulejšie a najrýchlejšie.
Štvorica vozidiel predviedla symbolický štart a dojazd do cieľa na Župnom námestí v Bratislave, kde pútala pozitívnu pozornosť okolia. Do Londýna pocestujú na preteky študenti bratislavskej strojníckej fakulty STU, strojníckej fakulty TUKE a tiež nováčikovia zo Spojenej strednej školy Tvrdošín. Preteky sú naplánované na obdobie 30. júna až 3. júla
2016.
Oficiálna správa k slovenskej účasti na Shell Eco-marathon Europe 2016
Európska časť súťaže úsporných vozidiel Shell Eco-marathon Europe 2016 tento rok privíta až tri slovenské študentské tímy. Od 30. júna – 3. júla 2016 tak budú v areáli Queen Elizabeth Olympic Park v Londýne súťažiť ostrieľaní pretekári z bratislavskej strojníckej fakulty STU a strojníckej fakulty TUKE, ale aj úplní nováčikovia zo Spojenej strednej školy Tvrdošín.
Prvýkrát v histórii budú o titul najúspornejšieho vozidla v súťaži Shell Eco-marathon Europe 2016 bojovať až tri študentské tímy zo Slovenska. K študentom bratislavskej STU, ktorí sa súťaže zúčastnia po štvrtýkrát, sa pridajú aj študenti z košickej TUKE. Obrovským úspechom je však účasť mladých stredoškolákov zo Spojenej školy v Tvrdošíne, ktorí dokázali, že šikovnosťou môžu hravo konkurovať aj nádejným inžinierom z vysokých škôl. Nezaostáva ani Stredná priemyselná škola dopravná z Trnavy, ktorá si naživo vyskúšala, aké je to pretekať na trati Le Mans v rámci prípravnej súťaže Shell Eco-marathon Challenger. Pri svojej premiére na legendárnom okruhu dosiahli mladí študenti skvelý výsledok 158 km na 1kWh.
Súťaže sa tento rok zúčastní až 199 študentských tímov z 29 európskych krajín, ktorí tvrdo pracujú na posledných úpravách svojich úsporných vozidiel tak, aby uspeli v náročnej konkurencii na londýnskej trati. Súťaž motivuje budúcu generáciu inžinierov k neustálemu znižovaniu energetickej náročnosti vozidiel. Hodnotí sa prejdená vzdialenosť na liter paliva alebo kilowatthodinu.
Bratislavský tím druhý rok s pohonom CNG
Študenti bratislavskej STU nie sú žiadni nováčikovia. Hlavnej časti súťaže sa zúčastnia už po štvrtý krát. Na dizajne vozidla spolupracovali s Fakultou architektúry Slovenskej technickej univerzity. Asi najdôležitejším faktorom úspornosti vozidla je nízka hmotnosť, ktorá nepresahuje 50 kilogramov, pričom samotná karoséria vyrobená z karbónu váži len necelých 15 kilogramov. Ďalším dôležitým prvkom je dizajn, vďaka ktorému vozidlo dosahuje minimálny odpor vzduchu a motor s malým objemom a nízkym výkonom.
„Je to pre nás veľká výzva súperiť so študentmi technických škôl z celej Európy. Vidieť riešenia rovnakých problémov z rôznych uhlov pohľadu nám dáva veľkú inšpiráciu pri napredovaní a pri vývoji nášho vozidla. Výsledky sa dajú následne efektívne aplikovať aj v reálnej praxi. Inovatívny dizajn, nové materiály či efektívnejšie využívanie paliva by mohlo v budúcnosti pomôcť pri tvorbe vozidiel, ktoré by boli nielen priateľské k životnému prostrediu, ale rovnako nápomocné v plynulosti mestskej premávky,“ hovorí člen FME Racing Teamu, Tomáš Milesich.
Legendy z TUKE opäť na trati
Košický tím, ktorí sa zúčastnil súťaže už viac ako pätnásťkrát, stavia tohtoročný úspech na benzínovom vozidle z minulých rokov. Vozidlo však v roku 2016 prešlo modernizáciou interiéru, exteriéru a pohonu. Pri návrhu vrchného krytu brali študenti do úvahy možnosti materiálu z ktorého je vyrobený, a zároveň optimalizovali aerodynamiku pre dosiahnutie čo možno najlepších aerodynamických vlastností pri čo najnižšej hmotnosti a zachovaní potrebného výhľadu pre vodiča.
„Minimálnu spotrebu dosahujeme spojením viacerých faktorov – hmotnosti, aerodynamiky, minimalizáciou jazdných odporov, vhodným výberom a nastavením motora či jazdeckou zručnosťou. Celá konštrukcia auta sa podriaďuje týmto faktorom,“ dopĺňa Branislav Konečný, vedúci člen košického tímu.
Ostrý štart pre Spojenú školu Tvrdošín
Stredná škola z Tvrdošína musela svoje úsporné vozidlo postaviť od základov. Dizajn vozidla s benzínovým pohonom navrhli študenti sami tak, aby bol čo najjednoduchší na výrobu a spĺňal aerodynamický tvar. Karoséria vznikla v modelovacom programe a podľa nej vyhotovili formu z polystyrénu. Celkové konštrukčné riešenie vozidla je zamerané predovšetkým na znižovanie hmotnosti. To študenti dosiahli výrobou odľahčeného rámu z duralu, laminátovej karosérie, úsporným motorom, použitím kolies s nízkou trakciou, odľahčenou sedačkou a aerodynamickým tvarom vozidla.
„Tešíme sa, že sa nám podarilo uspieť v silnej konkurencii stredných a najmä vysokých škôl a dostali sme pozvánku do Londýna. Pre našich študentov je to veľká príležitosť premeniť teoretické vedomosti do praxe a zúčastniť sa pretekov po boku skúsených európskych škôl. Veríme, že súťaž prehĺbi v študentoch chuť pokračovať v štúdiu technických smerov aj v budúcnosti,“ hovorí Ing. Ľudmila Uhlíková, riaditeľka SŠ Tvrdošín.
Úspech vozidla SPŠD Trnava v Le-Mans
Stredoškolskí študenti z Trnavy síce do Londýna nepocestujú, ale zato dosiahli skvelý výsledok v súťaži Shell Eco-marathon Le Mans – Challenger event, kde v kategórii elektromobilov úspešne konkurovali tímom z celej Európy. Svoj elektromobil postavili za tri mesiace a necelých 200 hodín práce. Rám vozidla pozostáva zo železa, na plášť študenti použili dutinkový lexan, kabína vodiča je z priehľadného 3 mm polykarbonátu, pohon zabezpečuje trojfázový elektromotor napájaný 36 voltovým jednosmerným napätím z Lithium-ionového akumulátora, výkon motora je 250 W a maximálna rýchlosť vozidla 30 km/hod s dojazdom približne 50 kilometrov.
„Študenti na pretekoch nazbierali vzácne skúsenosti a tipy pre zlepšenie vozidla, ktoré môžu zužitkovať budúci rok v hlavnej súťaži. Možnosť prejsť technickou kontrolou a postaviť sa na štart bol pre celý tím vynikajúcou príležitosťou. Navyše takáto príležitosť uplatniť ich teoretické vedomosti v praxi stojí za všetku námahu. S výsledkom 158 kilometrov na 1 kWh máme veľkú šancu kvalifikovať sa na hlavné preteky Shell Eco-marathon Europe pre budúci rok.“ hovorí inžinier Milan Eliáš, vyučujúci zo Strednej priemyselnej školy dopravnej a vedúci tímu.