Veľký test elektromobilu Mercedes-Benz B250e: Dojazd v zime rapídne klesá
Zimné obdobie nepraje elektromobilom. Presvedčili sme sa o tom v priebehu týždňa aktívneho používania Mercedesu B250e. Skvelý automobil nadštandardnej kvality trpel jedine prítomnosťou elektrického pohonného systému, ktorý bolo potrebné dobíjať každý deň celé hodiny. Vozidlo bolo pritom vybavené systémom RANGE PLUS a účinnou rekuperáciou energie. Článok je autorským textom Erika Stríža, zakladateľa titulu Ecomoto.sk. Foto: […]
Zimné obdobie nepraje elektromobilom. Presvedčili sme sa o tom v priebehu týždňa aktívneho používania Mercedesu B250e. Skvelý automobil nadštandardnej kvality trpel jedine prítomnosťou elektrického pohonného systému, ktorý bolo potrebné dobíjať každý deň celé hodiny. Vozidlo bolo pritom vybavené systémom RANGE PLUS a účinnou rekuperáciou energie.
Článok je autorským textom Erika Stríža, zakladateľa titulu Ecomoto.sk. Foto: Ecomoto.sk
Zhrnutie testu B250e
Zistil som, že na testovanie elektromobilu nie je týždeň dostatočne dlhý. Keď musíte automobil odstaviť na celé hodiny, aby ste sa potom mohli odviezť niečo vyše sto kilometrov, je to veľmi nepraktické. Keď som pred niekoľkými mesiacmi testoval plug-in hybrid GLE 500e, bol som z neho nadšený a prítomnosť doplnkového elektrického motora som ocenil. Mať v aute výlučne takýto motor ale výhrou nie je, pretože stále musíte mať v hlave dilemu, či jazdiť normálne alebo ekonomicky. Tento typ vozidiel si totiž vyžaduje aj zmenu životného štýlu, k čomu je potrebné dospieť. Nerád by som bol prehnane kritický, pretože B250e je úžasne komfortné, krásne a modernou technikou prešpikované vozidlo, ktoré by som vedel prijať aj za svoje. Má dobré zrýchlenie a ak viete dobre šoférovať, dá sa s ním krásne pohrať.
Celková cena testovaného B250e bola 53 412 €. Keď si necháte vozidlo naceniť cez online konfigurátor bez akejkoľvek príplatkovej výbavy, dostanete sa k cene 39 480 €. Ďalších 1200 môžete ešte okresať odstránením bezplatného servisu na 6 rokov alebo 160 000 km a poistenia na 3 roky.
Kľúčové zistenia recenzenta:
- vysoká miera komfortu ako v každom inom Mercedese;
- skvelé zrýchlenie z pokoja a aj počas jazdy;
- vynikajúce prevedenie interiéru;
- vyspelá technická výbava;
- dojazd sa dá aktívne ovplyvňovať vo veľkej miere;
- krátky reálny dojazd v zimnom období (vyše 100 km na plnú batériu);
- dlhá doba nabíjania (za to nemôže Mercedes, ale technológia samotná);
- nabíjací adaptér na 220 V si treba dokupovať za vyše 700 eur;
- je potrebné zvykať si na jazdu “na rezervu”;
1 Exteriér
1.1 Predné partie
Trieda B nie je auto, ktoré by budilo vášne. Napriek tomu, že má krásne ladné tvary, je považované skôr za konzervatívne, reprezentatívne a možno trocha nudné. Tak som vnímal béčko predtým aj ja, ale najnovšia skúsenosť ma celkom presvedčila o tom, že si trieda B zaslúži oveľa viac pozornosti. Predné partie sú nositeľom typických estetických princípov značky Mercedes-Benz, ktorý momentálne preferuje dizajnovú čistotu, jemnejšie tvary a eleganciu. Páči sa mi, že na prvý pohľad nie je elektrické béčko výraznejšie odlíšené od toho klasického so spaľovacím motorom. Myslím si, že je to dobré, pretože majitelia týchto automobilov na seba nepotrebujú pútať zbytočnú pozornosť. Predné svetlomety majú pás denného LED svietenia na vnútornom hornom okraji, pod sklom je potom komplikovaná optická schéma pre správne usmernenie svetelného lúča. Páči sa mi, že pásy denného svietenia nie sú súčasťou smerových svetiel, ako to býva u iných značiek a tak cez deň pri odbáčaní bliká smerovka a aj svieti LED pás (teda sa nestriedajú).
1.2 Profil
Aj pohľad na profil vozidla prezrádza, že dizajnéri tu nepripravili nič, aby elektromobil odlíšili od spaľovacích motorických verzií modelu. Béčko je pomerne vysoké, má primerane vysoký podvozok, ktorý sa ukázal ako veľmi praktický aj pri častom parkovaní na obrubníkoch, má krátke previsy a v pomere k veľkosti kokpitu krátku kapotu a batožinovú časť. Nebyť veľkej nálepky “electric drive” na spodnej hrane boku vozidla, nikto by si nevšimol, že jazdím na baterky. Tento nápis, len tak mimochodom, spôsoboval časté pohľady okoloidúcich a dokonca aj ich otázky počas čakania na zelenú na križovatke. “Naozaj to jazdí iba na elektrinu? A je dobré? A koľko to prejde?” Človeka to po dvoch dňoch začne otravovať.
1.3 Zadné partie
Rozdiel medzi elektromobilmi a autami so spaľovacími motormi si môžete všimnúť aj na tom, že tie na elektrinu nemajú výfuk. Nie je potrebný, pretože motor nič nespaľuje a teda neprodukuje emisie, ktoré by sa výfukom vypúšťali do prostredia. Na tomto Mercedese by ste sa teda mohli pozerať na podvozok akokoľvek dlho a žiadny výfukový systém by ste nenašli.
1.4 Podvozok a kolesá
Testovaný automobil bol postavený na kolesách s 18” diskami z ľahkej zliatiny s lúčovým dizajnom v šedej a čiernej farbe, predajca si za ne pýta doplatok až 500 eur. Vyzerajú však výborne a táto investícia (v rámci balíčka URBAN) už nezohráva veľkú rolu, celková cena testovaného B250e totiž bola 53 412 €.
Použitý lak karorérie sa volá tichomorská modrá metalíza.
2 Interiér
2.1 Predná časť
Interiér elektrického B250e sa neodlišuje od iných béčiek, čo považujem za nesporný klad. Keďže sa neexperimentovalo s dizajnom, neutrpeli ani komfort a ergonómia ovládačov. V testovacom automobile bol interiér ladený do čiernej farby s čiernymi poťahmi kombinujúcimi imitáciu kože Artico a látku Montfroot, celkový vzhľad kokpitu vhodne dopĺňali šedé prvky.
Spolujazdec aj vodič sa tešia z veľkorysého priestoru, v tomto ohľade béčko pôsobí dojmom crossoveru. Stredová konzola je robustná a obsahuje primerané množstvo ovládacích tlačidiel, otočných voličov a odkladacích priestorov. Značka Mercedes nie je iba o dobrom marketingu, ale aj výborne zvládnutých detailoch – po stlačení každého tlačidla zreteľne cítite jeho odozvu, otočné voliče majú citeľné odstupňovanie, odkladacie priestory sa otvárajú a zatvárajú jednoducho, presne a rýchlo.
2.2 Vodič a palubný počítač
Vodičova časť interiéru je prehľadná a umožňuje precízne nastavenie volantu a sedadla. Vďaka tomu je jedno, či má vodič dva metre alebo meter šesťdesiat, šoférovať sa mu bude vždy veľmi dobre. Páka prevodovky je na dosah prstov pravej ruky a asi jediné, čo mi spočiatku robilo menšie problémy, bola páka obmedzovača rýchlosti spojená s funkciou tempomatu (páka je naľavo dole od volantu) – jedným tlačidlom sa mení funkcia páčky (obmedzovač alebo tempomat) a spočiatku vodič nevie, aká z funkcií je práve dostupná. Po stlačení páčky smerom nahor alebo nadol sa aktivuje obmedzovač alebo tempomat, pričom nastavenú rýchlosť možno meniť počas jazdy pohybom páky.
Multifunkčný volant má optimálnu veľkosť a kvalitný poťah, ktorý sa nešmýka ani v textílnych rukaviciach. Niekoľkokrát sa mi stalo, že som pri točení volantom zavadil o funkčné tlačidlá, mierne ma ich umiestnenie obťažovalo.
Prekvapivé je, že aj napriek tomu, že automobil nie je vybavený tradičnými prevodovými rýchlostnými stupňami, za volantom sa nachádzajú páčky so symbolmi plus a mínus. Nenastavuje sa nimi prevod, ale miera účinku rekuperácie. K dispozícii sú režimy D-, D AUTO a D+.
Prístrojová doska je veľmi prehľadná, ale odlišná od bežných automobilov so spaľovacím motorom. Tachometer je vľavo, uprostred je farebný displej zobrazujúci rôzne údaje o jazde a napravo je čosi, čo by sme mohli považovať za otáčkomer elektromotora. Jeho úlohou je zobrazovať aktuálnu energetickú náročnosť motora a tak informovať vodiča o jeho štýle jazdy. Zaujímavosťou je, že nula sa nachádza na konci prvej štvrtiny, pretože ručička môže ísť aj do mínusu. Robí tak vždy, keď máte aktivovanú rekuperáciu a pri brzdení a spomaľovaní dochádza k navracaniu energie späť do akumulátora. Je to šikovná pomôcka, ako docieliť nižšiu energetickú spotrebu vozidla.
2.3 Zadná časť a kufor
Pasažieri na zadných sedadlách majú k dispozícii stále vysokú mieru komfortu, avšak v porovnaní s tými vpredu predsa len o niečo menej. Sedenie je kvalitné, sedadlá majú mierne bočné vedenie, posadia sa sem traja dospelí ľudia. Ten stredný by síce nemal byť dvojmetrový chlap, už by mal menší problém, ale s trochou kompromisu by sa usadiť vedel. Všetky tri sedadlá majú, samozrejme, bezpečnostné pásy, hlavové opierky a praktickým doplnkom je vyklápací stolík umiestnený na zadnej strane predných sedadiel. Ak v aute nie je piaty pasažier, stredné sedadlo sa dá sklopiť a premeniť na lakťovú opierku.
Veľký a praktický kufor! Inak nemožno opísať to, čo nájdete po otvorení zadných dverí na tomto béčku. Každý, komu som tento priestor ukázal, bol skoro nadšený, pretože zvonka takým priestranným dojmom nepôsobí. Oceňujem praktický veľký priestor pod podlahou, ktorý som vedel perfektne využiť na tie nabíjacie káble na 220 a 380 V, ktoré je dobré mať vždy pri sebe.
Objem batožinového priestoru je 488 litrov, po sklopení zadných sedadiel 1547 litrov.
3 Jazda
Skúsenosť s elektromobilom nie je tak zásadne odlišná od bežného automobilu s automatickou prevodovkou, má však zopár špecifík. Na stredovej konzole sa nachádza tlačidlo s písmenami E S E+, ktorým sa menia jazdné režimy. V režime E+ je vozidlo zreteľne lenivé, akceleruje pomalšie. Výkon elektromotora je obmedzený na 70 kW rýchlosť na 110 km/h. Režim E je taký ten zlatý stred, ktorý budete používať najčastejšie, je kompromisom medzi spotrebou energie a dobrou akceleráciou. V tomto režime má elektromotor výkon 100 kW, avšak pri zatlačení akceleračného pedála až k podlahe (kickdown) sa aktivuje jeho plný výkon. Športový režim S veľmi zásadne ovplyvňuje spotrebu energie, ale aj jazdné vlastnosti. Zatiaľ, čo dojazd je v režime S výrazne kratší, automobil sa správa mimoriadne dynamicky, krásne zrýchľuje, až tlačí do sedadiel, pri zatlačení akceleračného pedála k podlahe dokonca až prešmykoval kolesami. Páčilo sa to aj kamarátom autičkárom.
Štart je úplne tichý, pretože sa iba aktivuje elektronika v aute. Po niekoľkých dňoch som si začal všímať, že nejaké zvuky je predsa len počuť, také tiché bzučanie, ako keď zapnete klimatizáciu alebo niečo podobné.
Ako som už písal vyššie, za volantom sa nachádzajú páčky so symbolmi plus a mínus. Nenastavuje sa nimi prevod, ale miera účinku rekuperácie. K dispozícii sú režimy D-, D AUTO a D+.
Ak máte záujem o energeticky veľmi efektívnu jazdu, nastavíte kombináciu režimov E+ a D-. Ak máte záujem o dynamickú športovú jazdu, vyberiete kombináciu S D+.
Stabilita vozidla počas jazdy je veľmi dobrá, výraznejšie sa nenakláňa aj napriek tomu, že je pomerne vysoké. Je tomu tak aj vďaka uloženiu ťažkých akumulátorov do podlahy, vďaka nim je ťažisko vozidla nízko nad vozovkou. Nedá mi však nespomenúť, že pri zatlačení pedála počas vyberania zákruty sa často do interiéru prenášal pocit veľmi mierneho pretáčavého šmyku, zadné partie išli ešte niekoľko centimetrov v pôvodnom smere jazdy, na čo upozorňovala aj kontrolka na palubnom počítači. Nepovažujem to za nedostatok v jazdných vlastnostiach, skôr by som to videl na potenciál poskytnúť vodičovi možnosť poriadne sa s elektromobilom pohrať.
4 Motorizácia
4.1 Motor
Pod prednou kapotou je umiestnený synchrónny motor pohonu Electric Drive, jeho maximálny výkon je 132 kilowattov (177 koní), na rýchlosť 100 km/h zrýchľuje za minimálne 7,9 sekundy, najvyššia dosiahnuteľná rýchlosť je 160 km/h. Krútiaci moment je veľmi priaznivých 340 Nm a je k dispozícii už od minimálnych otáčok motora.
V porovnaní s akýmkoľvek spaľovacím motorom je tento elektrický nepomerne kultivovanejší, pretože funguje na celkom odlišnom princípe. Za volantom máte celkom iné pocity pri akcelerácii, pri brzdení a aj pri dojazde zotrvačnosťou pri aktívnej rekuperácii, elektrina je skrátka iný svet. Cítite to však najmä vy z pozície vodiča, spolujazdci okrem nápadného ticha necítia veľa rozdielov.
Zaujímavosťou elektromobilov je, že nemajú tradičné odstupňovanie automatických prevodoviek. Majú síce spiatočku R, neutrál N a jazdu vpred D, avšak nemajú prevodové stupne. Elektrické béčko disponuje pevným prevodovým pomerom a ako uvádza výrobca, využíva “odstupňovanú planétovú prevodovku s integrovaným kužeľovým diferenciálom”.
4.2 Dojazd a spotreba energie
Podľa údajov na stránke výrobcu má elektrické béčko dojazd 200 kilometrov a s funkciou Range Plus o ďalších 30 km viac. V zimných mesiacoch však reálny dojazd klesal aj k úrovni 100 alebo 120 kilometrov – to zodpovedalo môjmu priemernému dennému nájazdu počas testu, prakticky každý deň som musel vozidlo dobíjať. Nepochybujem o tom, že na letných pneumatikách, za priaznivého počasia a s teplotou okolo 20°C je dojazd 230 kilometrov reálny.
Spotrebu sa mi darilo držať na úrovni 29,6 kWh/100 km. Najvyššia nameraná priemerná spotreba energie počas testu bola 49 kWh/100 km, kedy som aktívnejšie jazdil v jazdnom režime SPORT (S) a nedbal som na dojazd. Je potrebné zdôrazniť, že počas testu bola priemerná teplota okolo 5°C a v noci mrzlo. Kombinovaná spotreba je podľa výrobcu 16,6 kWh/100 km, v letných mesiacoch to považujem za dosiahnuteľné. Akumulátor má kapacitu 28 kWh.
Všimol som si, že tempomat má priaznivý vplyv na spotrebu energie. Ak to dovoľuje premávka, je vhodné aktivovať tempomat aj v meste, pretože práve vtedy sa spotreba udržiava v dobrých číslach, výkon motora je využívaný iba v potrebnej miere a s funkciou adaptívneho tempomatu nehrozí, že by ste v plnej rýchlosti narazili do pomalšie idúceho vozidla pred vami. Mercedes má pre pre tieto funkcie aj spoločný názov: rekuperačný brzdový systém podporovaný radarom.
V dopravnej zápche je priemerná spotreba energie výrazne vyššia, ako pri plynulej jazde.
Veľmi dôležité zistenie bolo, že nie je dobré orientovať sa predpokladaným dojazdom, ktorý sa zobrazuje v hornej časti prístrojovej dosky. Je to odhad založený na jazdnom štýle od posledného resetu a zvyčajne ostáva veľmi krátky aj po tom, čo batériu úplne nabijete. Oveľa dôležitejšia je osobná skúsenosť s vozidlom a sledovanie analógového ukazovateľa stavu nabitia batérie. Keď na displeji svietil dojazd 10 kilometrov a ručička batérie ukazovala stav napríklad 15 – 20%, vedel som, že s trochou snahy dojazdím aj 30 kilometrov.
4.3 Nabíjanie
Nech sú odporúčania automobiliek akékoľvek, akumulátory budete nabíjať práve vtedy, keď je to možné a nebudete čakať, kedy kapacita klesne pod polovicu. Mercedes mi k vozidlu pribalil dva káble, oba značky MENNEKES. Jeden je určený do elektrickej zásuvky na 220V a je vybavený vlastným robustným adaptérom, druhý je bez adaptéra a určený pre pripojenie k nabíjacím staniciam.
Ukázalo sa, že dobíjať elektromobil doma v garáži je praktické, ale veľmi zdĺhavé. Navyše, ak v dome nemáte dostatočne silné poistky, môže vám ich nabíjačka “vyraziť”. Pre tento účel sa na adaptéri nachádza tlačidlo, ktorým môžete nastaviť intenzitu odberu (indikuje sa LEDkami 4/4 alebo 2/4). Nabíjací kábel pre dobíjacie stanice predajca prikladá zadarmo, za ten s adaptérom pre domácu sieť si vypýta vyše 700 eur.
Oveľa rýchlejšie je dobíjanie na nabíjacích staniciach, ktorých je napríklad v Bratislave dostatok, ale vo veľkom počte z nich už musíte vlastniť zákaznícku kartu a za nabíjanie platiť. Pri mojej práci som si našiel jednu verejnú nabíjačku, ku ktorej za celý týždeň testu nikto iný nechodil a teda bola vždy voľná. Keď som okolo deviatej ráno elektromobil zapojil s akumulátorom plným asi na 20%, za tri hodinky už bola batéria na zdanlivých 100%. Zdanlivých preto, lebo batéria sa v skutočnosti nikdy nenabíja úplne doplna, hoci sa tak tvári. V skutočnosti sa nabíja vždy za 77%, ako som sa dočítal.
K dispozícii je aj funkcia prebitia batérie Range Plus, jej tlačidlo sa nachádza na stredovej konzole a je vybavené symbolom akumulátora. Využívanie tejto funkcie vraj skracuje životnosť batérie a aby ste ju mohli využiť, musíte ju aktivovať ešte pred zapojením k nabíjačke. Vtedy sa dokáže nabiť na 93% zo svojej celkovej kapacity, čo v ideálnych podmienkach zodpovedá predĺženiu dojazdu o 30 kilometrov.
5 Technológie
Kompletné technické údaje o vozidle nájdete tu: Technické údaje Triedy B Electric Drive
5.1 Výbava
Keď si kupujete Mercedes-Benz, neplatíte iba za značku. Za cenou automobilu stoja stovky miliónov eur investovaných do vývoja, ktoré sa prejavujú vo forme špičkovej bezpečnosti už v základnom balíčku. Mercedes píše o béčku, že je priekopníkom nových štandardov v kompaktnej triede. Osvojuje si totiž technológie, ktoré boli dlho typické pre vyššie triedy automobilov, avšak necháva si za ne aj priplatiť.
V sériovej výbave nájdete funkcie ako:
Adaptívne brzdové svetlo, adaptívne brzdy s funkciou HOLD pre rozjazd do kopca, ABS, ASR, ESP, systém brzdenia BAS, Collision Prevention Assist Plus, Attention Assist pre sledovanie únavy vodiča, automatické vypínanie airbagu spolujazdca, ak sa na jeho sedadlo umiestni detská sedačka, airbagy pre vodiča a spolujazdca a okenné airbagy, elektrická parkovacia brzda a mnohé ďalšie. Kompletný zoznam technológií sériovej i zvláštnej výbavy Mercedes uvádza na svojich webstránkach.
V testovanom vozidle bola inštalovaná aj príplatková výbava, vďaka ktorej celková cena B250e dosiahla vyše 53-tisíc eur. Sú to napríklad funkcie ako cúvacia kamera (335 €, mimochodom perfektne vidí aj v takmer úplnej tme), parkovací pilot (675 €), asistent sledovania mŕtveho uhla (450 €), tempomat (250 €) a tiež skvelý Intelligent Light System za 1400 €. Za systém COMMAND Online si predajca vypýta až 2500 €, za funkciu KEYLESS-GO až 550 €. Obidve ale v aute využijete, predovšetkým bezkľúčové odomykanie a štartovanie je na nezaplatenie. Priplatíte si skrátka veľa, ale Mercedesy nie sú určené pre každého. Aj osvetlené logá Mercedes-Benz na prahovej lište stoja 150 € navyše.
5.2 Konektivita Mercedes Me a Connect Me
Súčasťou systému COMMAND Online je aj hardvér pre pripojenie k UMTS sieti, vďaka ktorému viete automobil prepojiť s mobilným telefónom. Registrácia do rozhrania síce chvíľu trvá, ale potom môžete vďaka aplikácií na smartfóne (iOS alebo Android) ovládať vozidlo a sledovať jeho aktuálny stav hoci aj zo stokilometrovej diaľky. Ak ste do práce odišli iným autom a potom ste si v kancelárii uvedomili, že si nepamätáte, či ste Mercedes uzamkli, stačí sa prihlásiť do aplikácie a auto zamknúť na diaľku. Aplikácia vám tiež na diaľku ukáže stav nabitia, tlak v pneumatikách, indikuje vodu v ostrekovačoch a podobné údaje o vozidle.
Zaujímavosťou je, že túto funkciu môžete využívať aj s modelmi od Mercedes-Benz, ktoré boli vyrobené od roku 2002. Musíte si najprv zadovážiť zariadenie s názvom Merceces Me Adapter, ktoré pripojíte do vozidla a to sa prostredníctvom bezdrôtovej technológie Bluetooth spojí so smartfónom. Môžete tak sledovať údaje o aktuálnom stave automobilu, je to taká user-friedly diagnostika.
Zhrnutie je na začiatku recenzie Mercedes-Benz B250e.
— KONIEC —