Google oficiálne spúšťa Digitálnu garáž s podporou vlády SR
Digitálna garáž vyzerá jednoducho, je to však komplexný projekt s cieľom zvyšovať digitálnu gramotnosť slovenskej verejnosti všetkých vekových kategórií. Podporia ho nielen súkromné firmy, ale aj vláda SR. Vo februári tohto roka sme informovali spustení Digitálnej garáže, ktorou chce Google podporiť slovenský trh práce a ľudí všetkých vekových kategórii vzdelávať o internete a jeho možnostiach. […]
Digitálna garáž vyzerá jednoducho, je to však komplexný projekt s cieľom zvyšovať digitálnu gramotnosť slovenskej verejnosti všetkých vekových kategórií. Podporia ho nielen súkromné firmy, ale aj vláda SR.
Vo februári tohto roka sme informovali spustení Digitálnej garáže, ktorou chce Google podporiť slovenský trh práce a ľudí všetkých vekových kategórii vzdelávať o internete a jeho možnostiach. Digitálna garáž teraz prichádza vo svojej plnej verzii, ktorú môže vyskúšať každý celkom zadarmo – stačí mať pripojenie na internet a zariadenie, či už počítač, tablet alebo aj mobil. Kurz je od začiatku až po koniec bezplatný, na praktických príkladoch poukazuje na funkcie od Google a možnosti, ktoré prinášajú napríklad do podnikania.
Digitálna garáž nie je výlučne slovenský projekt. Je to medzinárodná platforma, ktorá vo februári prišla na Slovensko a dnes sa oficiálne spúšťa do plnej ostrej prevádzky. Google tento vzdelávací program považuje za súčasť väčšieho projektu Pomáhame Slovensku rásť.
Google tvrdí, že aj napriek rastúcej možnosti uplatnenia mladých ľudí je na Slovensku každý štvrtý mladý človek nezamestnaný a ich digitálna gramotnosť je na tom oveľa horšie. Dôvody sú rôzne, napríklad aj nesprávne koncipované vzdelávanie už na škole, ktoré nekladie dôraz na digitálne zručnosti.
Digitálna garáž sa spúšťa pod záštitou Petra Pellegriniho, podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu a zaujímavosťou je, že ju Google spúšťa v deň svojho piateho výročia oficiálneho pôsobenia na slovenskom trhu. Internetový gigant v jeho aktivitách podporili aj MPSVR a Ministerstvo zahraničných vecí SR. Ambície sú vysoké, v Európe chce Google vyškoliť dva milióny ľudí. Čísla pre Slovensko sú nižšie, ale nemenej výrazné – plánuje sa dovzdelávať až 10-tisíc ľudí.
Peter Pellegrini tvrdí, že si uvedomuje, že štát nie je celkom schopný dodať kvalitné digitálne vzdelávanie mladým ľuďom už počas ich štúdia. Zároveň dodáva, že oceňuje súkromné firmy a nezávislé aktivity, ktoré sa takto činia a ktoré prispievajú k digitálnej gramotnosti verejnosti.
Branislav Ondruš, štátny tajomník MPSVR, vo svojom príhovore spomína, že pre ministerstvo je celkom prirodzené, že sa do Digitálnej garáže zapojil. “Naša účasť nemá byť iba formálna a projekty ako tento potrebujeme. Ministerstvo má byť hrdým a aktívnym partnerom v Digitálnej garáži.” tvrdí Ondruš. “Prednedávnom som mal možnosť vidieť nábor automobilky a keď sa ľudí pýtali na ich záujem o prácu v automobilke, záujem bol malý. Záujem však stúpol po tom, čo mladým ľuďom povedali, že sa v tej práci pracuje s joystickom.” Prácu je potrebné spraviť viac sexi a moderné technológie v tom zohrávajú kľúčovú úlohu.
Partnermi projektu sú aj Sapie (Ivan Štefunko), Junior Achievement (Adam Šepetka), Nexteria (Tomáš Hasala), Profesia SK (Ivana Molnárová), Electronic Star (Dominik Brichta) a AIESEC SK (Tomáš Susedík). Tieto spoločnosti a iniciatívy už dnes pracujú s mladými ľuďmi, možno budúcimi lídrami a budú využívať tieto svoje dispozície na to, aby šírili a podporovali účasť ľudí v Digitálnej garáži. V praxi to znamená, že tieto spoločnosti majú priamy dosah na desiatky a stovky mladých ľudí a pedagógov.
Michal Zachar, marketingový manažér slovenského Google tvrdí, že cieľom Digitálnej garáže je, aby vyvolala “hmatateľnú zmenu v spoločnosti”. Podľa neho sú cieľovou skupinou študenti stredných a vysokých škôl a absolventi, avšak prakticky je vzdelávanie dostupné a prístupné každému, bez ohľadu na vek. Za kľúčové atribúty projektu považuje ucelený prehľad, jednotnosť vzdelávania, aby bol online, aby bol zadarmo a v slovenčine.
Po absolvovaní vzdelávacieho procesu absolvuje používateľ finálnu skúšku, tiež online a keď ju zvládne, bude ocenený certifikátom. Tento certifikát bude akceptovaný aj zamestnávateľmi. Celkovo vzdelávací kurz obsahuje 89 videí s celkovou dĺžkou 8 hodín. Nie je však potrebné absolvovať všetky, množstvo ľudí už základné alebo aj pokročilé znalosti má. Na určenie toho, čo už používateľ vie, slúži osobná diagnostika, ktorá nastaví, čo všetko sa má používateľ ešte doučiť.
Koncom roka bude Google organizovať aj semináre a prednášky po celom Slovensku, ktorých sa budú môcť ľudia zúčastniť zadarmo. Budú akýmsi offline doplnkom k online vzdelávaniu.
Virtuálne sa predstavenia projektu zúčastnil aj prezident Andrej Kiska, ktorý zdôraznil dôležitosť podobných aktivít a poďakoval sa ľuďom, ktorí za nimi stoja a podieľajú sa na ich rozvoji.
Pôvodná tlačová správa: Slovensko spustí vlastný vzdelávací program od Google