Lexus LF-SA je japonská predstava mestského automobilu
Na tohtoročnom autosalóne v Ženeve má svetovú premiéru nové koncepčné vozidlo Lexus LF-SA. Minulý rok oslávilo 25. výročie úplne prvé vozidlo značky Lexus, sedan LS 400. Pri príležitosti tohto míľnika automobilka Lexus vyzvala ED2 – svoje európske dizajnové štúdio, aby vytvorilo koncepciu mimoriadne kompaktného mestského vozidla subsegmentu B s usporiadaním 2+2. Koncept LF-SA je názorným príkladom nadšenia spoločnosti […]
Na tohtoročnom autosalóne v Ženeve má svetovú premiéru nové koncepčné vozidlo Lexus LF-SA.
Minulý rok oslávilo 25. výročie úplne prvé vozidlo značky Lexus, sedan LS 400. Pri príležitosti tohto míľnika automobilka Lexus vyzvala ED2 – svoje európske dizajnové štúdio, aby vytvorilo koncepciu mimoriadne kompaktného mestského vozidla subsegmentu B s usporiadaním 2+2.
Koncept LF-SA je názorným príkladom nadšenia spoločnosti Lexus pre nadchádzajúce trendy v oblasti dizajnu a skúma neprebádané teritórium v podobe odvážneho a emotívneho stvárnenia.
Vo svete budúcnosti, ktorý budú podľa mnohých stále viac ovplyvňovať technológie a virtuálne zážitky, je koncepčné vozidlo LF-SA zamerané najmä na vodiča a odráža víziu značky Lexus, podľa ktorej skutočný zážitok z jazdy zostane najväčším luxusom.
Z tohto pohľadu prináša koncept LF-SA spojenie odvážneho stvárnenia dizajnovej filozofie značky L-finesse, pričom nikdy nestráca zo zreteľa potešenie z jazdy, ktoré bude vždy charakterizovať progresívny luxus značky Lexus.
Koncepčné vozidlo LF-SA prináša ducha víkendového dobrodružstva do každodennej jazdy v meste a skúma budúcnosť, v ktorej si vodiči vozidiel Lexus budú stále môcť vychutnať luxus skutočnej jazdy a pritom si užiť tú najlepšiu kvalitu konektivity, infozábavy a bezpečnosti.
Dobrodružného ducha odráža aj škála použitých farieb: kým vonkajšia úprava konceptu v striebornej farbe Stellar odkazuje na prieskum vesmíru, interiér je inšpirovaný výjavom zatmenia slnka.
Štýl exteriéru
Konštruktérom automobilky Lexus sa podarilo dať novému konceptu LF-SA dĺžku 3 450 mm, šírku 1 700 mm a výšku 1 430 mm. Jeho kompaktné parametre poukazujú na ovládateľnosť a svižnosť, ktoré sú pre skutočné mestské vozidlo nevyhnutnosťou. Štýl vozidla je robustný a sebavedomý.
Výrazne tvarovaná povrchová úprava konceptu LF-SA odráža odvážnejší a avantgardnejší dizajnový prístup „Čas v dizajne“, v ktorom sa mení vnímanie vozidla pri pohľade z rôznych uhlov.
Hranatý vzor vychádzajúci z centrálneho loga Lexus, sa rozvíja z dvojrozmernej grafiky do výraznej, trojrozmernej formy. Silne ovplyvňuje tvar predných blatníkov a bočnej časti karosérie a súčasne posilňuje široký, pevný postoj celého koncepčného vozidla.
Kontrast medzi konkávnymi a konvexnými plochami karosérie podčiarkuje výrazné zrezanie nad oblúkmi kolies, najmarkantnejšie najmä vzadu, čo vnáša do dizajnu jedinečné proporcie a dodáva mu výrazný zmysel pre dynamiku a pohyb vpred.
Jasným odkazom na vretenovitý tvar mriežky chladiča je hranatý, dvojstupňový dizajn zadnej časti, ktorému dominujú združené svetlá v tvare písmena „L“ v štýle oblúkových pilierov. Ďalší charakteristický rukopis značky Lexus, ako je motív hrotu šípu, je zjavný aj v ďalších častiach, napríklad v dizajne svetiel na denné svietenie.
Dizajn interiéru
Napriek vysoko kompaktným rozmerom karosérie sa môže koncepčné vozidlo LF-SA pochváliť prekvapivo priestranným interiérom. Kľúčom k tomuto dojmu priestrannosti je dizajnérova „manipulácia so svetlosťou“, zjavná napríklad v úprave široko sa klenúcej palubnej dosky, ktorá vizuálne umocňuje šírku kabíny.
Pri bežnej obsadenosti len jedinou osobou, ktorá je poväčšine typická pre mestské vozidlá, dáva kabína s usporiadaním 2+2 jasnú prednosť vodičovi. Sedadlo vodiča je pevné, kým volant a pedále sú nastaviteľné, čím vozidlo vychádza v ústrety vodičovi a nie naopak.
Na druhej strane sedadlo spolujazdca je posuvné, a umožňuje tak pohodlné sedenie aj cestujúcim vzadu.
Túto dvojitú funkciu, ktorá zreteľne uprednostňuje vodiča, posilňuje aj dizajn interiéru: využíva priestor, materiály a objem, a vytvára tak v kabíne dve jasne odlíšiteľné, no navzájom sa prelínajúce eliptické oblasti.
Informačno-zábavný systém obsahuje digitálny displej v štýle hologramu, ktorý je súčasťou prístrojového panela, a širokouhlý projekčný displej (HUD).