7 mýtov o sociálnych médiách a vzťahoch
Sociálne siete zmenili spôsob našej komunikácie azda najvýznamnejšie od doby, kedy sa svetom začali šíriť klasické e-mailové správy. Je to možno nevyspelosť, neschopnosť pracovať s vlastnou slobodou a nezodpovednosť, čo robí Facebook a Twitter priestorom plným arogancie, hlúposti a pretvárky. Keď takéto niečo občas vidíme, môže nás to priviesť k rôznym domnienkam a predsudkom, […]
Sociálne siete zmenili spôsob našej komunikácie azda najvýznamnejšie od doby, kedy sa svetom začali šíriť klasické e-mailové správy. Je to možno nevyspelosť, neschopnosť pracovať s vlastnou slobodou a nezodpovednosť, čo robí Facebook a Twitter priestorom plným arogancie, hlúposti a pretvárky.
Keď takéto niečo občas vidíme, môže nás to priviesť k rôznym domnienkam a predsudkom, ktoré však nie sú opodstatnené. Nižšie nájdete 7 najčastejších mýtov o sociálnych sieťach, ktoré sa nezakladajú na pravde, no napriek tomu aú veľmi rozšírené.
1. mýtus: Sociálne médiá ničia naše sociálne zručnosti a nahrádzajú offline vzťahy.
- Výskum ukazuje, že sociálne média poháňajú vzťahy.
- Sociálne média poskytujú spojivo medzi priateľmi.
- Väčšina sociálnych médií je používaných na posilnenie existujúcich offline vzťahov.
- Sociálne médiá nás môžu spojiť s ľuďmi a príležitosťami, ktoré by bez nich neboli možné.
2. mýtus: Musíte byť na všetkých sociálnych sieťach.
- Mali by ste byť na sociálnych sieťach, ktoré slúžia na to, čo sa snažíte robiť.
- Všetky komunikačné stratégie (osobné alebo pracovné) musia byť založené na cieľoch.
- Chcete vidieť fotky svojich známych? Buďte na Facebooku.
- Chcete držať krok so všetkými novinkami? Sledujte Twitter.
3. mýtus: Vôbec nemusíte byť na sociálnych médiách, aby ste mali naplnený a šťastný život.
- Možno sa vám sociálne médiá veľmi nepozdávajú, ale vašim blízkym áno. Nemôžete očakávať, že ak sa nepáčia vám, rovnaký postoj budú mať aj ostatní.
- Ak ste profesionál, ľudia očakávajú, že budete na webe. Je to metóda validácie. Ak tam nie ste, vyzerá váš biznis neúplno. Ľudia vás chcú spoznať predtým, než s vami pracujú.
4. mýtus: Ľudia nehovoria na sociálnych médiách pravdu.
- Výskumy ukazujú, že ľudia sú vo všeobecnosti pravdiví. Nikto nemá rád, keď je zavádzaný.
- Prezentujete sa rôzne v závislosti od toho, kde ste a s kým, rovnako ako to platí aj v offline svete. Nejde teda o podvod, ale o vhodné správanie sa podľa kontextu situácie.
5. mýtus: Nemôžete kontrolovať vašu prítomnosť na sociálnych médiách.
- Nemôžete, ale je veľký rozdiel, keď sa naučíte, ako fungujú nástroje, ktoré používate. Sú veci, ktoré môžete a mali by ste urobiť. Sociálne médiá sú mocné nástroje, tak by ste sa mali naučiť ich používať predtým, než pohoríte.
- Naučte sa používať nastavenia súkromia pre každú platformu.
- Opatrne aktualizujte svoj profil – neposkytujte osobné informácie, ktoré sa môžu zbierať naprieč všetkými stránkami.
- Rozmýšľajte predtým, než hovoríte. Internet je trvácny a vyhľadateľný. Používajte pravidlo babičky – nezverejňujte niečo, čo by ste nechceli, aby vaša stará mama videla a nikdy nehovorte o niekom vo výťahu, lebo nikdy neviete, kto vás môže počuť.
6. mýtus: Online vzťahy nie sú „skutočné“.
- Pri online vzťahoch môže trvať dlhšie, kým dosiahnu dôvernosť, ale majú iné výhody. Ľudia sa cítia bezpečnejšie a tak sú viac otvorení a online vzťahy sú založené skôr na podstate ako na výzore.
- Fyzické nápovedy sú veľmi dôležité pre pochopenie významu. V online prostredí na vyjadrenie emócií, humoru, či sarkazmu slúžia väčšinou emotikony alebo rôzne skratky.
- Online spojenia môžu poskytnúť veľmi významné prepojenia, keď nie je nič iné dostupné. Aj ľudia, ktorí sú od seba vzdialení, si môžu byť v istých chvíľach blízki a zdieľať spoločné emócie. Ďalej je tu príležitosť spojiť sa s ľuďmi v podobnej životnej situácii, aj keď sme dovtedy o nich nevedeli.
7. mýtus: Sociálne médiá nerobia nič dobré.
- Umožňujú ľuďom prístup k pohotovostným zdrojom a darovanie peňazí v krízach.
- Dávajú nám vhľad do sveta iných, čo zvyšuje empatiu.
- Inšpirujú iných k činom, pretože vidia, že v niečom nie sú sami a iní ľudia sa cítia rovnako.
- Nútia spoločnosti byť viac zodpovedné a čestné k zákazníkom.
- Odhaľujú veľa zlého správania, ktoré by trvalo dlho, kým by sa zistilo, lokálne aj globálne.
Stále si myslíte, že sociálne siete sú zlé a že ich používatelia ich používajú iba na zdieľanie nezmyselných statusov? Prehodnoďte svoj postoj a majte na sociálne siete dospelý názor.
Zdroj: Psychology Today